الصفحات

الخميس، 4 فبراير 2010

طال عمري.. وانتوا بعد طال عمركم . :)

ثلاث مواقف متشابهة مرت علي في فترات جداً متقاربة ..
أضحكتني جداً .. ،،
فهي فعلاً تتاشبهة في ما بينها..
والصورة في بداية البوست توضح الموقف الثاني والثالث .. :)
،،،
،،
،
تلفون المكتب يرن
أنا : الو
المتصل : السلام عليكم - [عرفت إنه المدقق اللي في وزارة المالية] ، وكلمني بخصوص إجراء وكانت أول مكالمة بينا، لأنه هو مدقق على زميلة أخرى في القسم، وقبل أن ينهي المكالمة سألني :
استاذ قاسم: إنتي منال ايش [أستاذ قاسم هو فلسطيني بس صارله أكثر من 30 سنة عايش في الامارات]
أنا: منال بنت فلان
استاذ قاسم: القبيلة عطيني اسم قبيلتكم.
أنا: النعيمي
استاذ قاسم: اممم إنتي شيخة [يقصد من لشيوخ] ...!!!
أنا: فيني ضحكة ..لا أستاذ قاسم مش من الشيوخ ..:) ، بس ليش ..؟
أستاذ قاسم: بس عندي احساس إنك [شيخة] علشان جذيه سألت عن قبيلتكم ..وإنتي شكلج مش حابة تقولين ...
أنا : تراني أضحك وهو مُصر ..
،،،
بعد كم يوم اتصل مرة ثانية وكلمني بخصوص إجراء وقبل لا ينهي المكالمة سألني:
استاذ قاسم: منال انتوا وين ساكنين .؟؟؟؟؟
أنا : ابصراحة من يبدأ يسأل أنا أحس عمري بنفجر من الضحك .. ليش أنت تعرف مناطق امارتنا ؟؟ [لأنه ساكن في امارة دبي وأنا في امارة ثانية]
أستاذ قاسم: طال عمرج أنا أعرف مناطق بيوت لشيوخ كلها .. [ركزوا على كلمة طال عمرج] ..
أنا عاد جد ضحكت لأنه مُصرّ إني من لشيوخ .. يعني أمبين إني أضحك على الكلام اللي يقوله بس هو مُصر وللحين ..
،،،
،،
،
وقبلها بأيام رن الموبايل برقم ما أعرفه .!!
المتصل: السلام عليكم ، منال.
أنا: اتفضل
وياج بطاقة Amber وحبيت أتاكد من البيانات اللي إنتي مسجلتنها علشان البطاقة وإن شاء الله بتوصلج بعد 3 أسابيع ..
[بطاقة Amber بطاقة تجميع للنقاط خاصة بمحلات الماركات ]، وسألني عن الاسم وجاوبته منال فلان النعيمي، والإمارة، تاريخ الميلاد، والايميل .. وووو..
بعد أيام وصلتني البطاقة، وبدأت ايملاتهم بعد توصلني، لكن اللي صدق خلاني أضحك إنه في الإيميل مكتوب
[ Dear Sheikha Manal Essa Al Nuaimi ]
،،،
،،
،
كانت في القسم معانا متدربة من الجامعة، وبعد انتهاء فترة تدريبها بقينا على تواصل بالـ MSN و SMS وفي صديقة مشتركة بينا كان زفاف أختها، فطلبت مني المتدربة إني احضر الحفل علشان نجلس مع بعض، وأنا نادراً ما أحضر أعراس ..
حضرنا ومن كثر ما تكلمنا وضحكنا حتى إنّا نسينا الحفل ونسينا اللي حاضرين علشانهم ..
استاذنت لأنها بتطلع، فرحت معاها وسلمت على والدتها..
واليوم الثاني العصر واصلني مسج منها .. كاتبه فيه:
[ أمي مدحتج الصبح .. قالت تشبيهين مرت ولد عمي شيوخ الشارقة ..] ..:) مثل اللي ظاهر في الصورة فوق ..
،،،
وطال عمري وطال عمركم ..:)

هناك 17 تعليقًا:

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم...
مساج الله بالخير سموج...
...
على قولة إخوانا المصريين
الصيت ولا الغنى ...
...
دمتِ بخير طال عمرج..

Manal E. AlNuaimi يقول...

نهار ha ha ha ha صدقج صيت غنى ولا صيت فقر .. بس كلهم اجتمعوا على نفس الكلمة، ليش ماادري .. فالحين ما اوصيكم على اللقب اللي يسبق اسمي ..

مساج خير نهار ..:)

R-H-S يقول...

شيخه منال
مش فاهم هو الراجل قصده ايه بشيخه

غير معرف يقول...

هاهاهاهاهي

ضحكتيني
قريت البوست وانا شاقة الحلج



والله انج شيخة الدلال والحسن والسنع والزين

ليش مو شيخه
شيخة ونص
:)

حبي:*

:: بـوح الصمـت :: يقول...

ههههه بوست طريف وخفيف :)

مُصر اخونا في الله (= ..

شُـكراً لإبتسامة رسمتيها على شفاهي يا جميلة ;*

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

سمو الشيخة منال ؟؟؟ و الله ممتاز جدا
مادام الحكاية كده يبقى يطول عمرج أنا ساكن فى الشارقة و أريدك تسوى لى واسطة ... حتة أرض ... قرض بكام مليون .. سيارة أخر موديل ... ممكن؟
إنتى كريمة و إحنا نستاهل
هاهاهاهاها
و الله يا منال زى ما قالت نهار الصيت و لا الغنى... و أهو كله رزق من عند ربنا

ملحوظة : فى الغالب و الله أعلم مش هيفهم البوست غير اللى سافر الخليج .. و بالتحديد الإمارات
إشرحى شو شيخة ... و شو تعنى....

خالص تحياتى

سمو الأميرهـ ..ツ يقول...

هههههههه
كشخخخخخخخخخخخخه

لو بدالج بستغل الوضع لصالحي ..
لوووووول ...

صدق و الله حلاته ..جان قصيتي عليهم
وبعدين اسمج صدق شرات اسم الشيوخ

:)

يالله زين كل يوم بطيح فمدونتج << مصلحه

لووووووول

***

ثاانكس ع البوست ضحكني واايد

creative يقول...

looooooooooooool

وليه زعلانه .. اعتبري نفسك شيخه .. :P ..

طال عمرك .. :P ..

Manal E. AlNuaimi يقول...

عاوز اصحي انت لازم لازم تصحى علشان تصحصح وتقرأالبوست ..

الشيخة يا سيدي بتختلف في المعنى في مصر والامارات والخليج..

في مصر بتؤولوا كلمة شيخ لـ [شيخ الجامع - شيخ الازهر ]وكده يعني، في الامارات والخليج عموما بنؤووول شيخ للحاكم زي ما عندكم في مصر بتؤولوا لحسني مبارك الرئيس ..

أحمد فتحي فؤاد ساعدني في الترجمة ونوب فيه سواب ..

=====

سلة ميوّه ..
إن شاء الله دايما تضحكين .. :) وهذا هو قصدي من البوست لا اكثر ..

بس عحبني انج تقرين البوست وانتي شاقه الحلج ..

تسلمين على هالكلام الجميل .. :)

======

عزيزتي بـوح الصمـت ..

وللحين مصر ليش وهالاصرار ماادري ..

كنت في وزارة المالية من يومين علشان [كورس الاوراكل] وشفته وعرفته لاني سمعت حد يناديه من بعيد فعرفت انه هذا هو بوعمران [استاذ قاسم]

وابتسامة دايما وصباحج خير ..

=====

أحمد فتحى صباحك خير دايما ..

لو كل دي طلباتك يا أحمد أنا حاكل من وراكم هوا...

طيب تعال ساعدني في توضيح البوست اصل في ناس عندي من مصر بتمر هنا .. زي عايز اصحى ..

====

صباحج خير سمو الأميره ..

غيري اسمج بليز ما نبي منافسات .. :)

بدينا عاد بالمصالح من اولها ..

زوريني دوم علشان تنور المدونة ..

R-H-S يقول...

ايوه كدا انا فهمت
طب انتي شيخه ولا لأ بقي شكلك شيخه
هههههههه
تحياتي
وياريت لما تحبي تكتبي بوست تكتبي واحد بالخليجي والاخر بالمصري علشان افهم بسرعه اصل انا كدا هتعبك اوي

Manal E. AlNuaimi يقول...

creative أنا مش زعلانة لا بالعكس لتشابهه المواقف اللي حملت نفس الكلمة ..

ومساك خير ..

=====

عاوز اصحي شكلك لسه صاحي من النوم ..
لأه يــا سيدي أنا مش شيخة ..

انا حكتب بالخليجي وإنت لو مفهمتش حترجملك ..علشن تتعلم لك كلمتين خليجي .. محنا بنتكلم مصري شويه .. :)

نداء مصالحه يقول...

االسلام عليكي ورحمة الله وبركاته

والله ضحكتيني ,,, مقالك مرّه يجنن

مع اني ما فهمت شو يععني شيخه تحديدا بس لما قرأت التعليقات صحصحت هاهاهاها

انا بنبسط كثير لما اقرا مقاالاتك بانتظاار جدييد " طال عمرك" ;)

Manal E. AlNuaimi يقول...

وعليكم السلام والرحمة نداء ..

انتي تكتبين تعليقك هنا ..، ونحن هنا في الامارات مستمتعين بالمطر الذي كان قد بدأ منذ صلاة الفجر تقريبا والى الآن ..


سعيدة لانك قرأت كل التعليقات وتوصلتي للمعنى ..
بس معقول ما تعرفون معنى شيخ وشيخة ...

مرورك جميل لانه جاء مع قطرات المطر التي اعشقها ..وسعيدة لان البوست جعلك تضحكين .. :):)

حالِمه .., يقول...

شعليج الشيخه ..،

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

أنا جيت .... إتأخرت صحيح لكن جيت تانى
أعتذر على التأخير ... عندى تدقيق مالى

أستأذنك نقول يا جماعة ...
الشيخ فى مصر هو شيخ الجامع أو الرجل الكبارة اللى بنقوله يا شيخ إحتراما و تقديرا أو بنلتمس فيه الهداية ... نقوله يا شيخ

أما فى الإمارات الشيخ هو لقب يطلق على كل فرد من أفراد العائلة الحاكمة ... فى كل الإمارات .. و هو على إختلاف الدرجات مثل الرئيس حسنى مبارك و أولاده و عائلته و أحفاده و هكذا
أما عن الشيخ الأزهرى فى الإمارات العربية الشقيقة يطلق عليه لقب مطوع.

هذا للعلم و الإفادة

و أى خدمة دائما
أنا هنا

Manal E. AlNuaimi يقول...

مساء الورد حالِمه ..

:):)

====

احمد
عندك تدقيق مالي [في حاجة مشتركة بينا والا ايييه]

الترجمة بتاعتك يا احمد خدمة ولا خمس نجوم ..

تسلم وشكرا مرة تانية وخليك أريب علشان يمكن احتاج ترجمة .. :):)

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

انا دايما قريب و موجود
و لا يهمك
ترجمة ... شعر ... ادب ... فنون ....
دى الحاجات اللى أدعى إنها ملعبى الصغير اللى بلعب فيه كويس
اى خدمة فى اى وقت
طول عمرج